Taksin tilaaminen


Näin tilaat taksin

Soita Järvenpään taksiasemalle numeroon (09) 1066 4400 tai Haarajoen asemalle numeroon (09) 1066 4480.
Jos taksiasema on tyhjä, puhelu siirtyy automaattisesti asemaa lähinnä olevan vapaan auton matkapuhe-
limeen. Mikäli vapaata autoa ei aseman välittömästä läheisyydestä löydy, puhelu ohjautuu Lähitaksin
taksikeskukseen.


GSM-puhelimella suoraan lähimpään Lähitaksiin

Toinen samaan tapaan toimiva palvelunumero on 0100 7301, johon voi soittaa matkapuhelimella. Numero
toimii koko maassa ja siihen soitetut puhelut ohjautuvat automaattisesti lähimmän vapaan Lähitaksin auton
matkapuhelimeen. Palvelua voi käyttää matkapuhelinliittymillä ja se perustuu GSM-puhelimen tukiaseman
paikantamiseen, johon puhelin on soitettaessa yhteydessä. Asiakkaan tarkka sijainti ei välity suoraan taksin-
kuljettajalle tai taksikeskukseen. Haluttu tilausosoite kerrotaan puhelimessa normaalisti. Mikäli paikannus ei
toimi puhelinliittymässäsi, ota yhteys puhelinoperaattoriisi.


Tekstiviestitilaus

Tee tekstiviestitilaus Lähitaksista seuraavasti:

1. Kaupungin/kunnan nimi, kadun nimi, talo numero, porraskirjain ja tarvittaessa lisätiedot.
Esimerkiksi: JÄRVENPÄÄ JOKUKATU 13 E PARKKIPAIKKA (rappukirjaimen jälkeen 64 merkkiä maksimi).
Lisätietoihin voi kirjoittaa esimerkiksi ajo-ohjeita kuljettajalle jos on hankala paikka löytää. Laita välilyönti
jokaisen tiedon väliin.

2. Lähetä viesti numeroon 13 160

3. Kun viesti on rekisteröitynyt, lähettää lähitaksin keskus paluuviestinä vahvistuksen, että tilaus on
vastaanotettu, sekä tilauksen tilaustunnuksen (ei ole sama kuin taksikuvussa oleva järjestysnumero!).

4. Kun tilaukseen on löytynyt taksi, palvelu lähettää viestillä sen taksin järjestysnumeron, joka tilauksen
on kuitannut. Mikäli autoa ei ole löytynyt 15 minuutin kuluessa, palvelu lähettää viestin asiakkaalle, että
emme valitettavasti löytäneet Teille vapaata taksia, yritä hetken kuluttua uudestaan.

HUOMIO!

Tekstiviestitilausta ei voi perua tekstiviestillä. Jos haluat peruuttaa tilauksesi, soita taksikeskukseen
numeroon 0100 7300 (ÄLÄ soita Järvenpään Taksiasemalle koska emme voi sieltä perua tilausta).

Tekstiviestillä EI voi tehdä kela- tai ennakko- tilauksia. Mikäli haluat tehdä taksin ennakkotilauksen,
soita lähitaksikeskukseen numeroon 0100 7300.

Mikäli tarvitset farmariautoa tai autoa isommalle asiakasmäärälle 5 - 8 henkeä, niin soita lähitaksi-
keskuksen numeroon 0100 7300.


Tekstiviestin hinta on 1,70 €

Ennakkotilaukset

Voitte tilata taksin myös ennakkoon. Tehkää tilaus viimeistään tuntia ennen lähtöaikaa, mielellään jo
edellisenä iltana. Varsinkin erikoistoiveet kuten farmari ja tila-auto tilaukset kannattaa tehdä jo edellisenä
päivänä, kuitenkin viimeistään tunti ennen lähtöaikaa. Ennakkotilaukset suositellaan soittamaan numeroon
0100 7300. Ennakkoon tilatuista kyydeistä autot perivät 7,10 € lisämaksun.


Kaupunkikortti

Kaupunkikorttitilaukset soitetaan numeroon 0100 7333. Palvelun hinta on 0,99 €/puh.+pvm.
Lisätietoa Lähitaksin sivuilla.


Invataksin tilaaminen

Invataksitilaukset soitetaan numeroon 0100 7444. Palvelun hinta on 0,99 €/puh.+pvm.
Lisätietoa Lähitaksin sivuilla.


Mikä on tilausnumero?

Tilausnumero annetaan vain lähitaksin keskuksesta. Tilausnumero on välittäjän antama kaksinumeroinen
vahvistus siitä, että tilaus on otettu vastaan ja laitettu tilausvälitysjärjestelmään. Se on hyvä pitää mielessä
tai kirjoittaa ylös. Näin varmistetaan, että oikea asiakas ja tilauksen vastaanottanut auto kohtaavat toisensa.
Keskuksen antama tilausnumero ei vielä takaa auton saantia. Tilausnumero ei ole sama, kuin auton taksikuvussa
oleva järjestysnumero. Taksiasemalta tilattaessa kannattaa kysyä taksin järjestysnumeroa.


Tilauksen peruuttaminen

Koskee vain jos tilaus on tehty lähitaksiin! Tavallisen tilauksen peruuttaminen on mahdollista jos tilaukseen ei
ole saatu autoa kohtuullisessa ajassa. Muutoin, jos auto on jo paikalla osoitteessa, kuljettaja perii lähtömaksun
asiakkaalta.

Ennakkotilauksissa peruutus on tehtävä viimeistään tuntia ennen sovittua lähtöaikaa.


Miksi taksia ei näy?

Varsinkin ruuhka-aikoina kysyntä saattaa yllättää. Usein ruuhkat ovat hetkellisiä. Kehotamme asiakkaitamme
tiedustelemaan tilauksen tekohetkestä viimeistään 10-15 minuutin kuluttua, jos autoa ei näy. Joskus syynä voi
ruuhkan lisäksi olla sää olosuhteet, liikenneonnettomuudet, tietyöt, massatapahtumat tai inhimillinen erehdys.


Erikoistoiveet

Huomioimme myös erikoistoiveet, kuten kirje-, paketti- ja tavarakuljetukset, pidemmät ajot sekä lemmikit.
Olkaa hyvä ja mainitkaa näistä tilatessanne autoa. Lastenturvaistuimen tarve pitää sopia kuljettajan kanssa.
Pääsääntöisesti takseihin ei ole asennettu lasten turvaistuimia.


Kuitti

Muistakaa pyytää ajamastanne matkasta kuljettajalta aina kuitti. Kuitti on hyödyllinen ja siitä selviää taksilla
ajettu matka. Jos esim. epäilette kadottaneenne omaisuuttanne taksimatkalla tai haluatte antaa palautetta
ajamastanne kyydistä, on kuitti erittäin hyödyllinen. Kuittia ei voida toimittaa jälkikäteen!


Tilaus taksiasemalle

Jos tarvitset taksia taksiasemalle mutta se on tilapäisesti tyhjä, ilmoita siitä taksikeskukseen (puh. 0100 7300),
keskus välittää tiedon tyhjällä asemalla odottavasta asiakkaasta kaikille autoille. Varsinaisia tilauksia asemille
otetaan vain poikkeustapauksissa. Se, että asemille ei oteta tilauksia vastaan, johtuu siitä, että varsinkin iltaisin
ja öisin asemalle tilattu auto ja tilauksen tehnyt asiakas harvemmin kohtaavat toisensa. Asiakas pääsee nopeammin
matkaan, kun ensimmäinen vapaa auto saapuu paikalle.


Matkustajamäärä

Takseissakaan ei saa matkustaa enempää matkustajia, kuin se määrä, jolle auto on rekisteröity. Käytännössä
tämä tarkoittaa sitä, että jokaiselle matkustajalle on oltava oma turvavyö. Matkustajamäärää laskettaessa ei
matkustajien iällä ole merkitystä. Tämä ns. ylikuormakielto perustuu EU:n turvavyödirektiiviin. Asiakkaan on
siis tilausta tehdessään ilmoitettava matkustajamäärä, jos heitä on enemmän kuin 4. Kuljettajalla on oikeus
kieltäytyä ottamasta kyytiin enempää matkustajia kuin se määrä, jolle auto on rekisteröity.